#91-93 – Het Tij, een arrangement met een sterk fundament

Het Tij, een arrangement met een sterk fundament

Op 12 januari 2023 sprak ik met Rinda Verheij, Otteline Spijker en Esther Linthorst van onderwijszorgarrangement Het Tij op SG Eekeringe in Steenwijk.
Het werd een uitgebreid gesprek over hun ervaringen met Het Tij. We spraken over de voorbereidingen van het arrangement en het vormen van een visie. Het samen nadenken over de doelgroep jongeren voor wie het arrangement bedoeld was. Het tot elkaar komen van samenwerkende partijen die niet vanzelfsprekend dezelfde taal spraken.
We bespraken hoe er na de start, in 2019, gewerkt werd aan een op-maat-aanbod voor iedere individuele leerling.
Ook hadden we het over de opbrengsten van het arrangement en hoe deze structureel worden opgehaald met een monitoronderzoek en de eerste uitstromende leerlingen.
Tot slot werd de samenwerking onder de loep genomen. De samenwerking in en om Het Tij die nodig is om van het arrangement een stevig gefundeerde setting te maken.
Tussen 29 januari en 11 februari 2023 worden de drie podcasts op deze pagina gepubliceerd. De afleveringen zijn ook te beluisteren op Spotify.
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    #91 – Geen enkel kind hoort thuis te zitten

    In deze podcast hoor je het eerste deel van een gesprek over Het Tij. Een introductie van Het Tij en hoe dit arrangement voor (potentieel)thuiszittende leerlingen in de regio van het Steenwijkerland is ontwikkeld door een team bevlogen onderwijsprofessionals. 

    #92 - Terug naar de maatschappij

    In deze podcast hoor je het tweede deel van ons gesprek over de opbrengsten van Het Tij voor de jongeren, hun ouders, het schoolteam, de school en het bestuur en het samenwerkingsverband. We zoomen in op de meerwaarde van een intensief ontwikkel- en monitortraject en wat maakt dat dit duurzaam ontwikkelde onderwijzorgarrangement werkt.

    #93 - Daadkracht op de oplossing

    Deze podcast is het derde en laatste deel van ons gesprek over de samenwerking in en om Het Tij die nodig is om van het arrangement een stevig gefundeerde setting te maken. Rinda Verheij legt uit waar de naam van Het Tij vandaan komt en waar deze voor staat.

    Aanvullende informatie

    Informatie over Het Tij vind je hier.
    Wil je meer weten over het monitoren van onderwijszorgarrangementen? Kijk dan 
    hier.
    Neem bij vragen over procesbegeleiding bij het ontwikkelen van of consultatie over het je onderwijszorgarrangement contact op om te praten over de mogelijkheden.

    Overzicht pijlers Monitor

    Het kaderplan is een dynamisch document dat de leidraad vormt voor het beleid en de verantwoording van het onderwijszorgarrangement. De inhoudsopgave bestaat uit de volgende onderdelen, maar dat is naar eigen wens en noodzaak in te vullen: visie, doelgroep, toelatingscriteria, doel van plaatsing in de trajectvoorziening, het traject van instroom: aanmelding, bepalen van de ondersteuningsbehoeften en de uitstroom. Ook is opgenomen hoe de verantwoordelijkheden en rollen zijn verdeeld. Voor voorbeelden van een kaderplan kun je contact opnemen

    Verklarende termen (podcast #91)

    Het fundament van een onderwijszorgarrangement wordt gevormd door vier pijlers:
    1. de principiële pijler
    2. de inhoudelijke pijler
    3. de voorwaardelijke pijler
    4. de communicatiepijler

    Op de afbeelding hiernaast zie je welke kritische succesfactoren van belang zijn voor de sterkte van de pijler.

    De afbeelding is afkomstig uit het boek: Wat nou passend onderwijs?!

    Brochure Het Tij en WNPO?!

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Logo Moon op Safari

    Blog/Podcast alert ontvangen?

    Laat je e-mailadres achter en je krijgt bericht.