Passend onderwijs, alleen voor doelgroepen?
Met het inwerking treden van de Wet passend onderwijs schreef ik een mini-blogpost met deze titel.
Succes voor speciale autisten-klas
Was de titel van een artikel dat destijds werd gepubliceerd.
Interessant, een onderwijsarrangement voor een specifieke doelgroep. Fijn dat deze kinderen met autisme een veilige onderwijsplek hebben en dat de organiserende scholen de kans van een tussenvoorziening inzien. Niet dat het een nieuwe manier is, zoals in het artikel uit 2014 genoemd wordt, maar het is aardig dat er meer aandacht komt voor de tussenvoorziening als ‘fraai voorbeeld van passend onderwijs’.
Het benoemen van een doelgroep is echter geen doel, maar een middel om het onderwijs passend te maken bij wat de kinderen nodig hebben. Het gaat niet om het optuigen van een nieuw soort geïntegreerd speciaal onderwijs voor kinderen met bepaalde stoornissen of, nog erger, speciale typen kinderen. Daar stapten we toch juist vanaf met passend onderwijs? Passend onderwijs is voor alle kinderen!
Ja, vanaf 1 augustus 2014, kijken we – en sommigen gelukkig al veel eerder – niet meer naar wat een kind heeft, maar naar wat het nodig heeft. Een tussenvoorziening als passend onderwijsarrangement kan daarin een perfecte oplossing zijn, waarover ik voorlopig nog niet ben uitgepraat.
Tot slot, en in het belang van de nieuwe taal die passend onderwijs nodig heeft om het traditionele doelgroep-denken om te buigen: ik mag hopen dat de term ‘autisten-klas’ het niet gaat halen in de Dikke Van Dale!