2020 – nieuwe ronde, nieuwe kansen

Terugblik en inspiratie 2020

Hoor jij dat ook steeds: 2020 wordt een bijzonder jaar! Wat zou dat betekenen? Wordt dat niet bij de start van ieder nieuw jaar geroepen? Het wordt een bijzonder jaar. Het wordt jouw jaar!

Een ding weet ik zeker, op 1 januari 2020 werk ik alweer negen jaar als zelfstandig ondernemende onderwijsprofessional. Dat voelt lang en kort tegelijk. Lang, omdat negen jaar best lang is. Kort omdat ik nog zoveel te doen heb. Veel meer dan dat ik tot nog toe heb gerealiseerd. Onderwijsarrangementen komen de laatste paar weken iets vaker in het (LinkedIn)nieuws, als kansrijke onderwijsmogelijkheden voor kinderen met uitgebreidere ondersteuningsvragen. Geweldig toch dat het concept waar ik al zolang aan mee mag werken eindelijk lijkt door te dringen tot een groter publiek.

Gelukkig ook, want ik gaf mijn missie al bijna op…

Als je al zolang aan het werken bent aan iets waarin je gelooft, maar wat nog steeds mondjesmaat wordt opgepakt, zou je bijna aan je overtuiging gaan twijfelen. Niet doen dus, want onderwijsarrangementen hebben de toekomst, de kinderen zijn het bewijs.
 
Het heeft alleen wat meer tijd nodig en geduld is mijn grootste uitdaging.
 
Ik heb namelijk geen geduld als het gaat om het realiseren van goed onderwijs voor kinderen. Voor alle kinderen en ook voor díe kinderen die door hun extra ondersteuningsbehoeften de kans lopen om als thuiszitter of, van de leerplicht vrijgesteld, uit het systeem te vallen.
Ik wil dat het systeem van onderwijs en zorg ingezet wordt voor deze kinderen en hun ouders en dat niet geld en regels bepalen wat wel en niet de bedoeling is. De bedoeling is volgens mij namelijk dat alle kinderen goed, dus passend onderwijs krijgen.
Terwijl ik aan het schrijven ben, voel ik dat mijn vuur voor dit werk nog niet bepaald is gedoofd, dus ik zet door. Ook in 2020.
Omdat ik geloof in de onderwijs-kracht van goed gefundeerde onderwijsarrangementen.
 

Hoe het zo is gekomen en hoe ik de uitdaging voor 2020 toch weer zie zitten…Mijn terugblik en vooruitzicht.

Augustus 1998
Start nieuwe baan bij het experiment als voorloper op de Wet passend onderwijs.
Mijn opdracht in het kort: Werk mee aan kwalitatieve integratie van leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften binnen het regulier onderwijs als het haalbaar is. Ga anders samen met ouders op zoek naar een passende onderwijsplek.

Ontwikkel onderwijsarrangementen binnen het regulier onderwijs voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften. Voor individuele kinderen en groepen-in-school. De speciale ondersteuningsbehoeften lopen uiteen van cluster 1, 2, 3 tot 4. 

April 2010

Publicatie van mijn eerste boek (geschreven met Babs Kuiters) ‘Begrijp jij het? Praktijkgids voor de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen’.

Januari 2011

Start als zzp’er.

April 2011

Boek gepubliceerd ‘Stappen naar passend onderwijs – het invoeren van een tussenvoorziening’ Over mijn ervaringen met het ontwikkelen van onderwijsarrangementen. 

In de tussentijd…
Scholen, besturen en samenwerkingsverbanden in primair en voortgezet (speciaal) onderwijs als procesbegeleider helpen met het voorbereiden, ontwikkelen en monitoren van hun onderwijsarrangementen voor passend onderwijs.
 
Oktober 2019

Boek gepubliceerd ‘Wat nou passend onderwijs?! 4 pijlers ter versterking van het fundament’. De doorontwikkeling van de Aanpak Fundament Onderwijsarrangement, waarbij de pijlers van een onderwijsarrangement worden verkend, gescand en ontwikkeld. 

December 2019

Mooi nieuws over dit soort onderwijsarrangementen sijpelt gelukkig door in de media tussen onderwijsmeldingen van werkdruk en lerarentekort. Het blijkt dus echt mogelijk om desondanks goed onderwijs te geven. Als het goed is, dan past het.

2020

Wordt het jaar waarin ik scholen, besturen en samenwerkingsverbanden blijf ondersteunen bij het ontwikkelen van onderwijsarrangementen. Er zijn lopende zaken, de trainingsmodules staan online en voor het ontwikkelen van onderwijsarrangementen is er gelukkig nog ruimte voor nieuwe projecten. Workshops en studiedagen kunnen vanaf nu worden gepland. Ook handig, omdat er nu een handboek bij is gekomen in de vorm van Wat nou passend onderwijs?!

Mijn nieuwjaarswens
Het afgelopen jaar heb ik in mijn zoektocht naar contacten in het onderwijsveld gesproken met coördinatoren en initiatiefnemers van uiteenlopende onderwijsarrangementen. Steeds meer geluiden bereiken mij om de vindbaarheid van onderwijsarrangementen voor groepen kinderen en jongeren te verbeteren. De uitwisseling op gang te brengen van het gesprek over regels en geldzaken. Meestal  gaat het dan over de schotten die nog bestaan tussen onderwijs en zorg.
Hoe mooi zou het zijn als het nieuwe jaar benut zou worden voor het organiseren van een werkbijeenkomst, een evenement misschien zelfs, om deze initiatiefnemers en betrokkenen van onderwijsarrangementen met elkaar in contact te brengen en uitwisseling op gang te brengen.
Met als belangrijkste doel: kennis delen en verspreiden over de ontwikkeling van onderwijsarrangementen als trajectvoorzieningen, tussenvoorzieningen, inclusieve initiatieven als samen-naar-schoolklassen, plusklassen in het primair en voortgezet onderwijs. Zodat er weer meer kinderen samen naar school kunnen.

(Kijk nog even naar het item over de Kroevendonk, want het kan.) 

Deel jij deze wens? Laat dan een reactie achter en we vinden elkaar vast in 2020.
Op een mooi nieuw jaar!
 

Hartelijke groet,

Simone Sarphatie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Logo Moon op Safari

Blog/Podcast alert ontvangen?

Laat je e-mailadres achter en je krijgt bericht.