Onderwijsarrangement…wat moet en doet een swv ermee?

Mijn onderwijsinspiratie houdt eigenlijk nooit op. Zo werd ik ergens tussen het lange Hemelvaart- en Pinksterweekend wakker met de haast om iets op te schrijven over de verbinding van samenwerkingsverbanden en onderwijsarrangementen. Je kunt het je bijna niet voorstellen…snel een pen gepakt, want het weekend was computer-vrij verklaard.  Maar de volgende vraag bleef in mijn hoofd rondzingen: Wat betekenen onderwijsarrangementen voor een samenwerkingsverband?

Manuscript oa

Misschien kwam het door mijn gesprek hierover met een inspecteur van het onderwijs. Misschien kwam het doordat het gesprek met mijn droomklant uit de vorige post nog bleef rondspoken. Hij verklaarde de trajectvoorzieningen in zijn samenwerkingsverband immers voor geslaagd en die wetenschap leek hem genoeg. Een kengetal of wat opvragen en dat was voldoende voor de sturing en verantwoording.

Klopt die redenering?

Mijn pleidooi voor het belang van monitoren zal ik even parkeren, voordat je denkt: “daar heb je haar weer met haar stokpaardje”, maar echt, ik geloof dat onderwijsarrangementen de kans zijn voor samenwerkingsverbanden als het gaat om het creëren van een dekkend netwerk van ondersteuningsmogelijkheden.

Goed georganiseerde onderwijsarrangementen zijn de impuls voor het bieden van passend onderwijs. Ze vormen een van de inhoudelijke pijlers van het samenwerkingsverband. Althans, in mijn opinie.

In de praktijk zie ik dat samenwerkingsverbanden deze verantwoordelijkheid heel verschillend oppakken. Van sturend op inhoud, tot het helemaal bij de scholen neerleggen van de verantwoordelijkheid voor het organiseren van onderwijsarrangementen.

Wat is juist?

De waarheid zal wel ergens in het grijze midden liggen, maar ik wil de samenwerkingsverbanden voor primair en voortgezet onderwijs toch een paar prikkelende vragen stellen ter overweging van hun plannen voor de komende tijd.

  • Wat wil het samenwerkingsverband met de onderwijsarrangementen? Zit hier een doorwrochte visie achter, of is het gewoon een activiteit die geregeld moet worden door de scholen?
  • Wat moet het samenwerkingsverband weten van onderwijsarrangementen die op de scholen of bovenschools wordt georganiseerd?
  • Heeft het samenwerkingsverband financiële verplichtingen ten aanzien van onderwijsarrangementen?
  • Wie is verantwoordelijk voor de kwaliteit van onderwijsarrangementen en is daarop aanspreekbaar door de inspectie?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden die hierop worden geformuleerd…

Wil je dat met mij bespreken? Neem dan contact op.

Ps. Ter informatie zet ik hier nog een paar nuttige links over voorschriften en toezicht van onderwijsarrangementen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Sarphatie Onderwijs & Onderzoek draait op SYS PlatformSYS Platform