Zo, nu staat het toch echt te gebeuren: mijn nieuwe boek komt steeds dichter bij voltooiing.
Ik heb het er al tijden over, Stappen naar passend onderwijs (2011) is toe aan een opvolger.
Aangepast aan de nieuwe tijd – die van na de invoering van de Wet passend onderwijs, opgeschoond en en aangevuld met ervaringen van de afgelopen zeven jaar.
Ervaringen met scholen en samenwerkingsverbanden in het primair en voortgezet onderwijs. in samenwerkingsprojecten met het speciaal onderwijs.
Maar…het schrijven liet op zich wachten. Ik was te druk met van alles en nog wat en had een schrijversblok, maar dat laatste begint gelukkig op te lossen.
Zeker met zicht op de zomervakantie die mij al drie keer eerder boeken heeft opgeleverd:
- Begrijp jij het – praktijkgids voor de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen (2010)
- Stappen (2011)… en de podcasts van de zomermarathon uit 2017 die in boekvorm verschenen in
- Het Grote Non Stop Onderwijskwesties Marathon Podcast Boek (2018)
De zomervakantie dus, met alle tijd die ik mijn eigen ritme kan volgen. Zonder wekker, dus nog eerder wakker.
Vanwege een drukke agenda vanaf half oktober heb ik mijzelf een deadline opgelegd, dus het wordt wel even doorwerken, maar dan is Wat nou passend onderwijs?! 4 pijlers ter versterking van het fundament eindelijk klaar.
Voordat de scholen in Noord vandaag sloten, had ik vanochtend een teamleider van een opdc aan de telefoon. We kenden elkaar niet, maar hij was zo aardig om me te woord te staan voor een gesprek op de laatste schooldag van 2019-2020.
Gedreven als hij was, vertelde hij over de kansen van hun tussenvoorzieningen en de vooruitzichten die ze (bijna) thuiszitters boden.
Behalve de zorg voor de leerlingen en de docenten – met voor beiden begeleiding en coaching – is er aandacht voor onderzoek.
De voorzieningen worden namelijk structureel gemonitord.
Om de resultaten in beeld te brengen. En om de kwaliteit van de arrangementen aan te tonen, hetgeen nodig is om investeringsbereidheid bij bestuurders te verkrijgen. En die is weer belangrijk zodat de initiatieven om te blijven vechten voor (bijna) thuiszittende leerlingen doorgang vinden.
Het werd een inspirerend gesprek met iemand die er helemaal voor gaat om met onderwijsarrangementen alle leerlingen succes te laten ervaren
Dat is de kracht van een onderwijsarrangement en daar draait het om in Wat nou passend onderwijs?!
Ik schrijf nog even door en dan hoop ik na de zomervakantie met goed nieuws te komen van Ten Brink Uitgevers over voorinschrijving en de verschijningsdatum.
Jou wens ik een hele fijne zomervakantie ⛱️☀️🕶️🍹🌴
Tot in 2019-2020!
Hartelijke groet,
Simone Sarphatie